Wrocławska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do Wojewody Dolnośląskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla obwodnicy Głogowa. Droga ma powstać w ciągu drogi krajowej nr 12.
GDDKiA liczy, że ZRID uda się uzyskać w III kwartale przyszłego roku. Zakończenie inwestycji planowane jest natomiast na ostatni kwartał 2028 roku. Wykonawcą obwodnicy Głogowa jest firma Strabag, a koszt inwestycji to 798 mln zł.
Droga w nowym śladzie
Obwodnica o długości 18,5 km będzie drogą dwujezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Zostanie poprowadzona nowym śladem, omijając Głogów po zachodniej stronie i przebiegać będzie przez tereny gmin Radwanice, Żukowice, Kotla i Głogów. Trasa rozpocznie swój bieg w gminie Radwanice (powiat polkowicki) na istniejącym, północnym rondzie węzła Głogów Zachód (na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S3), a zakończy w miejscowości Stare Serby, poprzez włączenie do istniejącej DK12.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych (Nielubia, Słone, Głogów Lotnisko i Serby) oraz przebudowę ronda na węźle Głogów Zachód. Zadanie obejmie także stworzenie przeprawy przez Odrę, wyczekiwanej przez mieszkańców i użytkowników drogi.
Jedna z siedmiu
Obwodnica Głogowa to jedna z siedmiu inwestycji w województwie dolnośląskim w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Na ten moment, GDDKiA posiada decyzje środowiskowe dla obwodnic Milicza oraz Międzyborza. Na DŚU czekają natomiast obwodnice Legnicy i Kaczorowoa, a obejście Oławy znajduje się na etapie opracowywania Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
Ostatnią obwodnicą jest natomiast obejście Złotego Stoku, jednak
po decyzji Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych prace nad tą inwestycją zostały wstrzymane.